Projekty, innowacje
Projekt edukacyjny pt. „Słowianie. Mitologia słowiańska. Legendy polskie”
Realizowany projekt ma na celu kształtowanie w uczniach świadomości historycznej, poznanie faktów historycznych, a także rozbudzenie zainteresowań ta dziedziną wiedzy.
Słowianie mieli swoją mitologię, wierzenia i zwyczaje. Ważnym elementem świadomości Polaków są legendy polskie, które zawierają fakty historyczne oraz elementy fantazji literackiej.
Cele ogólne:
– Zapoznanie ze zwyczajami ludów słowiańskich
– Zapoznanie z historią osadnictwa Słowian na ziemiach polskich
– Poznanie pochodzeniem nazwy „Słowianie”
– Zapoznanie z tradycją i kulturą Słowian
– Poznanie wybranych utworów z mitologii słowiańskiej
-Poznanie roślin, ziół i świata przyrody ówczesnych Słowian
– Poznanie wybranych legend polskich
– Umiejętne korzystanie z Internetu i innych źródeł wiedzy, w tym czasopism i literatury. Projekt realizowany będzie w bibliotece szkolnej podczas zajęć planowanych oraz na doraźnych zastępstwach. Przeznaczony jest dla uczniów klas III-VIII

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „ Zaczytani w kolorach”
Głównym celem projektu „Zaczytani w kolorach”
jest kształtowanie postawy aktywnego czytelnika poprzez obcowanie z literaturą, a także rozwijanie wrażliwości literackiej, plastycznej i emocjonalnej dzięki odkrywaniu znaczenia kolorów w kulturze, sztuce i codziennym życiu.
Cele szczegółowe:
– rozwijanie kompetencji czytelniczych i literackich dzieci i młodzieży (kontakt z poezją i literaturą piękną),
– poszerzanie słownictwa i umiejętności interpretacyjnych uczniów,
– uwrażliwienie na piękno języka poetyckiego i poznanie różnorodnych sposobów artystycznego wyrażania się,
– wspieranie rozwoju kompetencji kluczowych
(m.in. czytanie ze zrozumieniem, kreatywne myślenie, praca w zespole, komunikacja),
– integracja treści z różnych przedmiotów,
– doskonalenie umiejętności pracy w grupie, planowania oraz organizowania działań,
– budowanie wspólnoty czytelniczej w szkole i poza nią,
– rozwijanie postaw opartych na empatii, tolerancji oraz szacunku wobec odmienności i różnorodności,
– wzmacnianie edukacji ekologicznej i kulturowej.
Projekt realizowany w bibliotece szkolnej- Dorota Bryska. Projekt realizowany w klasach 4-8

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny
pt. „KOLOROWE UCZUCIA GUCIA”

1.Projekt „KOLOROWE EMOCJE GUCIA” jest odpowiedzią na trudności dzieci
w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami.
2. Niniejszy PROJEKT ma na celu ułatwienie im pokonania tych
trudności ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem
prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii.
3. Podstawowym założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji,
umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u
innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych,
a także wpływają na jakość życia
4. Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie
z trudnościami życia codziennego, w każdym wieku.
Projekt zewnętrzny realizowany w bibliotece szkolnej- Dorota Bryska
Adresatem projektu są przedszkolaki i klasy pierwsze.
Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY

Ogólnopolski projekt edukacyjny
„Z Brzechwą i Tuwimem przez przedszkolny/szkolny rok”.

Projekt edukacyjny „Z Brzechwą i Tuwimem przez przedszkolny/szkolny rok”
powstał z potrzeby świadomego wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka
w wieku przedszkolnym poprzez literaturę dziecięcą. Jego głównym założeniem
jest wprowadzanie wartości wychowawczych, kształcenie kompetencji
społecznych, emocjonalnych i językowych oraz rozwijanie twórczej ekspresji
dzieci w oparciu o klasyczne utwory Jana Brzechwy i Juliana Tuwima.
Cele wychowawcze:
1. Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej. Ukazują relacje społeczne – przyjaźń, pomoc innym, empatię
2. Kształtowanie pozytywnych postaw i wartości
3. Rozwijanie poczucia humoru i dystansu do siebie
4. Wzmacnianie więzi z kulturą i tradycją. Kontakt z klasyką literatury dziecięcej rozwija tożsamość kulturową.
Projekt realizowany w bibliotece szkolnej-Dorota Bryska. Grupy przedszkolne i klasy 1-3
„Przygody Fiołka i Goździka”

Przygody Fiołka i Goździka to edukacyjna bajka na podstawie książki „ Magiczny ogród uczuć i emocji”. Opowiadania przybliżają dzieciom temat emocji oraz uczucia im towarzyszące. Niniejsza innowacja jest odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej. Zajmiemy się poznawaniem i rozszerzeniem wiedzy dzieci na temat uczuć oraz emocji. Innowacja umożliwi dzieciom omówienie, jak uczyć się na konsekwencjach własnych decyzji, dzięki świadomemu odczuwaniu jakości przeżywanych uczuć i emocji. Zastosowanie takiego podejścia do emocji sprawi, że dzieci będą świadomie wchodzić w relacje oparte na życzliwości, szczerości, uczciwości i szacunku.
Cele innowacji:
• Zachęcenie dzieci do uważnego słuchania opowiadań i odnalezienia w nich wartościowego przesłania.
• Zapoznanie dzieci z niektórymi emocjami.
• Rozwijanie w dzieciach empatii, wrażliwości na potrzeby innych.
• Rozwijanie u dzieci świadomości własnych i cudzych emocji.
Autor: Anna Buszkiewicz
Czas trwania: październik 2025-czerwiec 2026
Adresaci: wszystkie grupy przedszkolne
„W 12 miesięcy dookoła świata – odkrywamy kontynenty!”
Autor innowacji: Agnieszka Sikorska
Rodzaj innowacji: Programowo-metodyczna
Czas trwania: Rok szkolny 2025/2026
Adresaci: Uczniowie klasy 3b szkoły podstawowej
Opis innowacji:
Innowacja polega na organizowaniu raz w miesiącu zajęć poświęconych jednemu kontynentowi. Każde zajęcia mają formę „małej wyprawy” edukacyjnej, podczas której uczniowie poznają dany kontynent poprzez różnorodne aktywności: prace plastyczne, słuchanie muzyki, oglądanie krótkich filmów edukacyjnych, zabawy ruchowe, degustację potraw (opcjonalnie), tworzenie lapbooków, prezentacje multimedialne lub teatralne. Głównym celem innowacji jest rozbudzenie ciekawości świata i potrzeby jego poznawania oraz poszerzanie wiedzy geograficzno – kulturowej.

„Kolorowa muzyka czyli zabawy z Bum Bum Rurkami”

kontynuacja innowacji pedagogicznej w roku szkolnym 2025/2026
Bum Bum Rurki to kolorowe, lekkie tuby, które po uderzeniu o siebie lub w dowolną inną powierzchnię wydają różne dźwięki. Poszczególne rurki maja odmienne kolory odpowiadające konkretnym dźwiękom. Instrument ten daje praktycznie nieograniczone możliwości zabawy i edukacji muzycznej.
Cele główne projektu:
- integracja zespołu klasowego,
- nauka podstawowych elementów muzyki takich jak rytm, melodia i harmonia,
- stymulowanie wszechstronnego rozwoju wrażliwości estetycznej i działalności artystycznej,
- wspieranie aktywności dziecka, kształtującej umiejętność korzystania z rozwijających się umysłowych procesów poznawczych, niezbędnych do tworzenia własnych wzorów zabawy, nauki i odpoczynku.
- uatrakcyjnienie zajęć muzycznych poprzez wykorzystanie kolorowych instrumentów perkusyjnych – bum bum rurek.
- rozwijanie słuchu muzycznego, rytmu, koordynacji ruchowej i pracy zespołowej.
- wzmacnianie motywacji uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach muzycznych.
„Kolorowa Matematyka z Korbo”

W klasie 1b ruszyła wyjątkowa innowacja, która łączy naukę z zabawą! Dzięki kolorowym klockom Korbo uczniowie:
🔹 rozwijają umiejętności matematyczne poprzez działanie i praktyczne doświadczenia,
🔹 uczą się logicznego myślenia oraz odkrywają relacje liczbowe i przestrzenne,
🔹 ćwiczą percepcję wzrokowo-przestrzenną, motorykę i współpracę w grupie,
🔹 rozwijają kreatywność, wyobraźnię i kompetencje społeczne,
🔹 a przede wszystkim – pokonują lęk przed matematyką, czerpiąc radość z nauki. 🎉
Matematyka może być kolorowa, twórcza i pełna dobrej zabawy! 🌟
„Literki w akcji”
Międzynarodowy Projekt „Literki w akcji” ma na celu rozwijanie umiejętności czytania i pisania oraz zapewnienie uczniom pierwszej klasy solidnej podstawy w rozpoznawaniu i pisaniu liter poprzez różnorodne aktywności i interaktywne zadania, a także stymulowanie kreatywności i wyobraźni. Poprzez zadania plastyczne, techniczne, gry i zabawy, zachęcanie uczniów do twórczego myślenia i eksplorowania różnych aspektów liter. Istotą jest łączenie różnych edukacji w celu zapewnienia kompleksowego podejścia do nauki liter. oraz rozwijanie umiejętności społecznych, umożliwianie uczniom pracy w grupach, wymiany pomysłów oraz wzajemnej współpracy podczas różnych zadań i zabaw.

ZABAWY Z CZTEREMA PORAMI ROKU W PRZEDSZKOLU

Autor: Ilona Krzymińska
Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna
Czas realizacji: wrzesień 2025 – czerwiec 2026
Dzieci objęte innowacją: grupa 0e czterolatki
Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez zabawę, a świat przyrody i zmieniających się pór roku jest dla nich niezwykle fascynujący. Zmiany zachodzące w przyrodzie, różnorodność zjawisk atmosferycznych, bogactwo barw i dźwięków zachęcają do aktywności poznawczej i twórczej. Innowacja ma na celu rozwijanie wrażliwości przyrodniczej, zdolności obserwacji, kreatywności, sprawności manualnej i ruchowej poprzez różnorodne aktywności związane z każdą porą roku.
„Magia dawnych bajek, moc wartości”
Autor:Greta Juszczak
Czas trwania:październik 2025 – marzec 2026
Innowacją objęte będą dzieci 3,4,5,6-letnie. Raz w miesiącu, jedna grupa przedszkolna
Innowacja pt. „ Magia dawnych bajek, moc wartości” ma na celu dowieść, że dawne bajki, mimo upływu lat, wciąż niosą za sobą przesłanie i wartości tj. dobro, przyjaźń, odpowiedzialność, odwaga czy szacunek dla drugiego człowieka. Poprzez kontakt z literaturą dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać emocje, rozwijają wrażliwość moralną, wzbogacają wiedzę, rozwijają intelekt, a także umiejętność odróżniania dobra od zła.
Cel główny to:
– promowanie wśród dzieci czytania bajek, słuchania i interpretowania
– rozwijanie wrażliwości moralnej i emocjonalnej
– kształtowanie postaw opartych na wartościach
Bajki realizowane w ramach innowacji pedagogicznej: Miś Uszatek, Krecik, Bolek i Lolek, Koziołek Matołek, Pszczółka Maja, Reksio

„Zwierzęta z bliska i z daleka – bajkowa podróż do świata przyrody”

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Ludwiki Jakubowicz w Ostrowitem
Autor: Aleksandra Koprowska
Przedmiot i klasa: edukacja przedszkolna, grupa 0 „d”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Czas realizacji innowacji: rok szkolny 2025/2026
Cele innowacji
– rozwijanie ciekawości przyrodniczej,
– wzbogacanie słownictwa dzieci,
– kształtowanie empatii wobec zwierząt,
– rozwijanie radości z twórczej ekspresji,
– poznawanie świata przyrody poprzez bajki, opowiadania, zabawy ruchowe, i plastyczne,
– wspólne cieszenie się efektami dziecięcej wyobraźni poprzez prezentację prac rodzicom.
„PO 7 KONTYNENTACH ŚLADAMI NAJDZIWNIEJSZYCH ZWIERZĄT NA ŚWIECIE”

Innowacja „Po 7 kontynentach śladami najdziwniejszych zwierząt na świecie” jest odpowiedzią na ciekawość uczniów otaczającym ich światem. Dzieci wykazują duże zainteresowanie zwierzętami oraz przyrodą, dlatego innowacja wpisuje się w ich potrzeby i pasje. Uczniowie zostaną zapoznani z siedmioma nietypowymi zwierzętami zamieszkującymi siedem kontynentów. Następnie zrealizują kreatywne zadania zainspirowane wizerunkiem i cechami danego zwierzęcia. Ćwiczenia w innowacyjny sposób będą łączyć ciekawostki przyrodnicze z podstawowymi informacjami geograficznymi o kontynencie, co pozwoli dzieciom poszerzać wiedzę w sposób angażujący i atrakcyjny. Dodatkowo innowacja ma na celu rozwijanie wrażliwości ekologicznej oraz wyobraźni uczniów, poprzez łączenie nauki z elementami kreatywnej zabawy.

Autor innowacji: Honorata Wiatrowska
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Czas trwania: rok szkolny 2025/2026
Adresaci: uczniowie klasy 1a
„Multisensoryka – zabawy stymulujące zmysły”
Multisensoryka to program stworzony w oparciu o założenia Integracji Sensorycznej.
Program ten tworzy warunki do równoczesnej stymulacji wielu kanałów zmysłowych.
Poprzez różnorodne zabawy i ćwiczenia, dzieci otrzymują bodźce sensoryczne, które wspierają prawidłowy rozwój układu nerwowego.
Cel główny to:
– wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez stymulację polisensoryczną
– wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno- społecznego
– rozwijanie wyobraźni, kreatywności i aktywnej twórczości
– wspieranie integracji sensorycznej

Autor: Greta Juszczak
Czas trwania: październik 2025 – maj 2026
Uczniowie objęci innowacją: grupa przedszkolna 0a
Projekt edukacyjny „Postaw na wartości”

Cel główny projektu:
Kształtowanie postaw i wartości poprzez wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, przy wykorzystaniu innowacyjnego podejścia do przygotowywania zajęć.
Cele szczegółowe:
- budowanie wiary we własne możliwości oraz pozytywnej samooceny dziecka,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- nabywanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych,
- rozwijanie postaw obywatelskich i świadomości patriotycznej,
- kształtowanie zachowań służących zdrowiu,
- rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
- wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz norm zachowania w miejscach publicznych,
- kształtowanie postawy proekologicznej oraz interdyscyplinarnego podejścia do nauczania przedmiotów przyrodniczych,
- profilaktyka przemocy rówieśniczej oraz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
- promowanie bezpiecznego poruszania się w sieci,
- kształtowanie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych,
- wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia.
Projekt edukacyjny “Postaw na wartości” jest zgodny z kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026. Realizowany w klasie Va i Vb pod kierunkiem p.Małgorzaty Kowalskiej i p. Justyny Siwińskiej.
Everyday English – z języka angielskiego w oddziale przedszkolnym 0 b.

Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym powinna być realizowana jako proces, który dzieje się niejako samoistnie, niezauważony, a przy tym owocny. Świat języka angielskiego daje wielkie możliwości nazywania tych samych rzeczy inaczej – daje nową moc i nowy sposób postrzegania rzeczywistości. Dzieci w tym wieku przyswajają język obcy w sposób naturalny, z łatwością naśladują nowe dźwięki, nie obawiają się popełniania błędów, posiadają łatwość intonacyjno – artykulacyjną, są ciekawe świata. Nauka języka angielskiego może zatem stanowić nową pasjonującą przygodę ukazującą piękno nowego języka, jak również kultury państw anglojęzycznych a poza tym być szansą biegłego opanowania języka w dalszym procesie kształcenia.
Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat nauki języka angielskiego poprzez aktywną zabawę oraz osłuchanie z językiem każdego dnia podczas codziennych czynności dzieci w przedszkolu.
Koło teatralne
Celem koła teatralnego jest stworzenie przestrzeni, w której uczniowie mogą rozwijać swoje zdolności aktorskie, wyobraźnię, dykcję oraz pewność siebie poprzez pracę nad inscenizacjami, improwizacjami i występami publicznymi. Zajęcia mają także na celu budowanie umiejętności społecznych, takich jak współpraca, empatia i odpowiedzialność za wspólne dzieło.

Grupy 0e i 0f biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym

Cele projektu:
– poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej
i zmysłów;
– wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
– rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
– stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
– tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
Projekt edukacyjny
„Pierwsza pomoc – uczę się pomagać”

Projekt skierowany dla dzieci przedszkolnych – grupa 0a
Odpowiedzialna: Małgorzata Andrzejewska
Termin realizacji: Październik – czerwiec
Innowacja pedagogiczna i projekty edukacyjne realizowane w grupie 0c (pięciolatki) w roku szkolnym 2025/2026 – Natalia Kotecka
| 1. Ogólnopolski projekt edukacyjny: W zdrowym ciele, zdrowy duch, wie to każdy mały zuch!!! | |
| Cele projektu: | |
| – Promowanie aktywności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe; | |
| – Kształtowanie postaw prozdrowotnych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów; | |
| – Profilaktyka wad postawy w toku zabaw ruchowych z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku; | |
| Aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, wspiera nie tylko rozwój motoryczny, ale również umysłowy, emocjonalny i społeczny. Zabawy ruchowe dzieci doskonalą koordynację, równowagę i sprawność ogólną, rozwijają kreatywność i pomagają wyrażać swoje emocje. Ruch to także sposób na rozładowanie nadmiaru energii i stresu. Regularna aktywność fizyczna wspiera zdrowie i wzmacnia odporność dzieci. | |
| 2. Projekt edukacyjny: Sensoryczne Pory roku. | |
| Cele projektu: | |
| Głównym celem projektu jest aktywizacja dzieci w przedszkolach; | |
| Celem szczególnym jest stymulacja zmysłów dziecka poprzez: zabawy sensorycznymi masami oraz zabawy z elementami zmysłoplastyki (sensoplastyki) to metoda rozwoju dzieci, oparta na zabawach sensorycznych angażujących wszystkie zmysły, takie jak dotyk, smak, wzrok, węch i słuch, za pomocą bezpiecznych, naturalnych materiałów. Celem zajęć jest stymulowanie integracji sensorycznej, rozwój kreatywności, samodzielności, a także umiejętności społecznych i motorycznych poprzez swobodne eksplorowanie ró¿norodnych faktur, smaków i zapachów. | |
| Innowacja pedagogiczna: W przedszkolnym labolatorium. | |
| Cel główny: Rozwijanie ciekawości, spostrzegawczości i podstawowych umiejętności naukowych u dzieci poprzez prostą i bezpieczną zabawę eksperymentami i doświadczeniami; | |
| Opis: Przez pół roku dzieci będą brały udział w regularnych, prostych eksperymentach, które będą dostosowane do ich wieku. Będziemy wspólnie odkrywać, jak działają różne zjawiska przyrodnicze, korzystając z łatwo dostępnych materiałów, takich jak woda, piasek, balony, olej, barwniki i inne. Eksperymenty wpływają na rozwój myślenia, obserwacji, umiejętności wyciągania wniosków i twórczego myślenia, porównywania i opowiadania. Z wykonywanych doświadczeń dzieci czerpią wiele radości, jest to wspaniała zabawa dla nich. |

,

INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Ortograficzna corrida, czyli złap byka za rogi”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Ludwiki Jakubowicz w Ostrowitem
Autor: Ewelina Błażejewska
Przedmiot i klasa: edukacja wczesnoszkolna, klasa II a
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Czas realizacji innowacji: rok szkolny 2024/2025
Cele innowacji
– rozwijanie umiejętności i zainteresowań ortograficznych,
– doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortografii w praktyce,
– utrwalanie i poszerzenie wiedzy zdobywanej na lekcjach,
– opanowanie przez uczniów umiejętności i nawyku bezbłędnego pisania poprzez ugruntowywanie zasad ortografii i interpunkcji
– łączenie nauki z zabawą
,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
VI EDYCJA – ŚWIAT PEŁEN EMOCJI
Klasa III a bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym wspierającym rozwój czytelnictwa.
Cele projektu:
- rozbudzenie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- pogłębienie wiedzy na temat radzenia sobie z emocjami,
- kształtowanie u uczniów postaw empatii i samoakceptacji,
- integracja zespołu klasowego
Projekt składa się z trzech modułów:
I MODUŁ od 01.10.2024r. do 31.12.2024r. RADOŚĆ I SZCZĘŚCIE
II MODUŁ od 01.01.2025r. do 31.03.2025r. SMUTEK I ZŁOŚĆ
III MODUŁ od 01.04.2025r. do 31.05.2025r. STRACH I ODWAGA
Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka?


CZAS NA ZEGAR

GRAFNOTKI – Rysujemy Notatki

„Sensoryczne czwartki w przedszkolu”

Multisensoryka - zabawy stymulujące zmysły Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci oraz ich naturalnej chęci poznawania świata w grupie przedszkolnej Ob realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „Multisensoryka - zabawy stymulujące zmysły”. Multisensoryka to program stworzony w oparciu o założenia teorii Integracji Sensorycznej. Zajęcia mają na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez zabawy polisensoryczne, wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno- społecznego. Oprócz tego skupiają się na doskonaleniu sprawności manualnej oraz usprawnianiu funkcji Integracji Sensorycznej. PROJEKT EDUKACYJNY WITAMINKI Projekty edukacyjne w grupie 0d (czterolatki) Natalia Kotecka 1. Projekt edukacyjny „Witaminki”. W ramach realizacji projektu będziemy podejmować różnorodne aktywności promujące zdrowe nawyki żywieniowe. Chcemy kształtować u dzieci już od najmłodszych lat kulturę spożywania zdrowych posiłków, w których będą królowały warzywa. Cele projektu: - promowanie zdrowych nawyków żywieniowych; - zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa; - stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków; - oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi; - wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych. 2. Ogólnopolski projekt edukacyjny:„W zdrowym ciele, zdrowy duch, wie to każdy mały zuch!!!” Cele projektu: – Promowanie aktywności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe; – Kształtowanie postaw prozdrowotnych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów; – Profilaktyka wad postawy w toku zabaw ruchowych z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku; 3. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Razem Przez Cztery Pory Roku. Głównym celem projektu jest promowanie treści z zakresu edukacji przyrodniczej, rozwijanie samodzielności i kreatywności dzieci. Założeniem projektu jest stwarzanie możliwości poznania przez dziecko poszczególnych pór roku i ich charakterystycznych cech, budzenie zainteresowania światem przyrody i wdrażanie do wspólnej aktywności fizycznej i zabawy. Ponadto udział w projekcie przyczynia się do ćwiczenia koncentracji uwagi, nauki współdziałania w grupie przedszkolnej i usprawniania motoryki małej. Projekt edukacyjny Fundacji Uniwersytet Dzieci
W roku szkolnym 2023/2024 klasa 3b przystąpiła do projektu edukacyjnego pod patronatem Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Sztuka czyli skąd artyści czerpią inspirację?
W czasie zajęć uczniowie zgłębią tajniki pracy ilustratorki książek i wielu malarzy. Zainspirowani ich pracami, stworzą własne dzieła. Na lekcjach powstaną abstrakcyjne rzeźby z papieru, ozdobne okładki na zeszyty z ludowymi wzorami, obrazy tworzone tradycyjną turecką techniką “ebru”, a także prace inspirowane martwą naturą, krajobrazem i wyobraźnią. Uczniowie będą poznawać sztukę za pomocą zmysłów: dotyku, zapachu, wzroku i słuchu. Zwieńczeniem projektu będzie przygotowanie wernisażu, na którym uczniowie zaprezentują swoje prace.


Everyday English – Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego w oddziale przedszkolnym 0 b.
Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym powinna być realizowana jako proces, który dzieje się niejako samoistnie, niezauważony, a przy tym owocny. Świat języka angielskiego daje wielkie możliwości nazywania tych samych rzeczy inaczej – daje nową moc i nowy sposób postrzegania rzeczywistości. Dzieci w tym wieku przyswajają język obcy w sposób naturalny, z łatwością naśladują nowe dźwięki, nie obawiają się popełniania błędów, posiadają łatwość intonacyjno – artykulacyjną, są ciekawe świata. Nauka języka angielskiego może zatem stanowić nową pasjonującą przygodę ukazującą piękno nowego języka, jak również kultury państw anglojęzycznych a poza tym być szansą biegłego opanowania języka w dalszym procesie kształcenia.
Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat nauki języka angielskiego poprzez aktywną zabawę oraz osłuchanie z językiem każdego dnia podczas codziennych czynności dzieci w przedszkolu.
Innowacja pedagogiczna „Obserwator przyrody”
Innowacja skierowana jest dla grupy sześciolatków, realizowana będzie w oddziale przedszkolnym 0a.
Celem projektu jest zbliżenie dzieci do świata przyrody poprzez poznanie go, uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o zwierzęta i rośliny. Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody. Uświadomienie małym obserwatorom, że ludzie powinni być współodpowiedzialni za stan środowiska przyrodniczego.
Żaden obrazek nie pokaże tego co bezpośrednia obserwacja. Dziecko powinno oglądać, szukać, zbierać, porównywać, obserwować, badać i eksperymentować. Dzięki tym działaniom ma szansę w pełni poznać otaczający je świat i zacząć odróżniać dobro od zła.
Projekt realizuje pani Małgorzata Andrzejewska
Innowacja pedagogiczna „ Mali czytelnicy w oddziale przedszkolnym 0 b”.
Wiek przedszkolny jest niepowtarzalnym okresem w rozwoju dziecka. Jest czasem, w którym kształtują się jego nawyki, w tym także czytelnicze. Człowiek nie rodzi się z nawykami. Nawyki trzeba w nim rozwijać. Potrzebę kultury należy obudzić, a skutecznym na to sposobem jest obcowanie dziecka z książką.. W dobie gier komputerowych, kreskówek często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest książka. Czytanie stanowi swoistą relację między czytającym np. rodzicem, nauczycielem a słuchającym – dzieckiem.
Głównym założeniem innowacji jest rozbudzenie zainteresowań czytelniczych wśród przedszkolaków , a także rozwój mowy, pamięci wyobraźni i koncentracji. Zapewnienie dzieciom częstego kontaktu z literaturą dziecięcą, będzie inspiracją do rozwijania zdolności recytatorskich, aktorskich, plastycznych wśród najmłodszych wychowanków. Założeniem innowacji jest również nawiązanie szerszej współpracy pomiędzy przedszkolem a domem rodzinnym dzieci, poprzez zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem. Rodzice oraz członkowie rodzin będą mieli możliwość odwiedzania dzieci w przedszkolu i wspólnego czytania książeczek.
Projekt Językowy Youngster
Projekt Youngster to program wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży wiejskiej w zakresie nauczania języka angielskiego w klasie VIII szkoły podstawowej.
W praktyce oznacza to, że spotykamy się po lekcjach i uczymy się angielskiego w zupełnie inny sposób: bez dodatkowych obciążeń, zupełnie na luzie, prowadzimy konwersacje w języku angielskim korzystając z pomocy nowego podręcznika „GetAWAY” i wykorzystując nowoczesną platformę „Youngster”.
Wiele się dzieje, ponieważ podczas naszych zajęć łączymy twórcze myślenie, zapamiętywanie, analizowanie, kojarzenie, a nawet sprawność fizyczną, działamy różnymi metodami i pracujemy w bardzo różnorodny sposób. Są kalambury, dyktando biegowe, zajęcia z filmem i piosenką, rywalizacja drużynowa i współpraca całego zespołu, ćwiczenia komunikacyjne, zagadki, robimy soki, poprawialiśmy swoje błędy i przełamywaliśmy bariery. A wszystko po to, by angielski stał się rzeczywiście naszą szansą na rozwój i oknem na świat.
Przed nami kolejne zajęcia i mnóstwo różnorodnych ćwiczeń, zadań i wyzwań. Bo angielski jest fajną przygodą!
ORTOGRAFIA DO NAS TRAFIA
Innowacja: ,,ORTOGRAFIA DO NAS TRAFIA” – nauka ortografii z wykorzystaniem gier i zabaw zostanie wprowadzona na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej w klasie III a.
Uczenie się poprzez zabawę wyzwala ciekawość i zainteresowania poznawcze, wzbudza motywację do wykonywania zadań szkolnych i wpływa na rozwijanie twórczych postaw poznawczych dzieci.
Działania związane z realizacją innowacji będą opierały się na zdobywaniu przez dzieci kompetencji ortograficznych poprzez zabawę oraz z wykorzystaniem gier ruchowych i stolikowych. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, zgodnie z obowiązującym rozkładem materiału.
Zdrowa żywność naszym lekarstwem
„Zdrowa żywność naszym lekarstwem” ma na celu uświadomienie uczniom znaczenia zdrowego odżywiania oraz jego wpływu, na ich rozwój
i funkcjonowanie w życiu dorosłym.
Cele innowacji
1. Edukacja zdrowotna: Zwiększenie świadomości uczniów na temat zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie.
2. Praktyczne umiejętności Nabycie umiejętności przygotowywania zdrowych posiłków.
3. Zrównoważony rozwój Uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony środowiska, np. korzystanie z lokalnych produktów.
Innowacja pedagogiczna ,,Mali Kucharze”
Grupa 0c realizuje innowację pedagogiczną ,,Mali Kucharze”.
Głównym jej celem jest poszerzenie wiedzy kulinarnej, rozwijanie zainteresowań zdrowym odżywianiem, przyswojenie nawyków higieniczno – zdrowotnych, zasad kulturalnego zachowania przy stole oraz samodzielnym przygotowywaniem prostych posiłków.
,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
Klasa II a bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym
Cele projektu:
- rozbudzenie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- pogłębienie wiedzy na temat dobroczynności,
- kształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra.
V edycja – NA TROPACH DOBROCZYNNOŚCI składa się z trzech modułów.
I MODUŁ od 02.10.2023r. do 31.12.2023r. BĄDŹ DOBRY DLA LUDZI
II MODUŁ od 01.01.2024r. do 31.03.2024r. BĄDŹ DOBRY DLA ZWIERZĄT
III MODUŁ od 01.04.2024r. do 31.05.2024r. BĄDŹ DOBRY DLA ROŚLIN
Innowacja literacka „Mały Redaktor” w klasie III a
Ideą przewodnią innowacji Mały Redaktor jest wyposażenie uczniów w umiejętność grupowego i indywidualnego gromadzenia informacji, a następnie samodzielnego konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych na określony temat. Efekty pracy uczniów będą prezentowane społeczności szkolnej na gazetce klasowej zatytułowanej „Mały Redaktor”, w postaci wystaw na korytarzach szkoły. Pisma użytkowe pisane okazjonalnie będą przekazywane adresatom.

Sensoryczne czwartki w przedszkolu
Innowacja pedagogiczna prowadzona jest w grupie czterolatków. Ma ona na celu poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych dzieci oraz wspieranie ich wszechstronnego rozwoju poprzez organizowanie zabaw angażujących zmysły. Zabawy będą organizowane na podstawie materiału pochodzącego z przyrody, a także różnego rodzaju mas plastycznych.
Podczas pierwszych zajęć dzieci poznawały swoje zmysły i bawiły się piaskiem kinetycznym.

„PROJEKT INSTA.LING”

Insta.Ling to innowacyjne narzędzie technologiczne do nauki języków obcych. Projekt ten jest realizowany w Szkole Podstawowej im. Ludwiki Jakubowicz w Ostrowitem od roku szkolnego 2019/2020.
Insta.Ling jest stroną WWW do skutecznej nauki słówek. Nauczyciel przydziela słówka z przerabianego w szkole materiału, a uczniowie razem z Insta.Ling Rozwiązuj codziennie kilkuminutowe sesje w domu.Nauczyciel i rodzice dostają szczegółowe raporty o systematyczności pracy ucznia i jego postępach w nauce, a Insta.Ling dba, aby powtórki słówek były dostosowane indywidualnie do potrzeb ucznia.Uczestnictwo w programie Insta.Ling dla Szkół to bezpłatny dostęp do systemu dla nauczyciela, uczniów i rodziców.
Szkoła, która spełni określone wymagania otrzymuje wyróżnienie w formie Certyfikatu za skuteczne wykorzystanie innowacyjnego systemu optymalizacji nauki słownictwa. Dlatego z dumą możemy poinformować, że od momentu przystąpienia do projektu Szkoła została nagrodzona Certyfikatem Jakości Kształcenia.
kliknij aby wejść na stronę Insa.Ling. https://instaling.pl/

Jestem Eko to projekt realizowany przez Szkolne Koło Przyrodnicze Eko Kozaki w ramach udziału w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych od października 2022 do kwietnia 2022 r.
Cele projektu:
– zachęcanie uczniów do wdrażania prostych i praktycznych działań chroniących środowisko;
– wzbudzanie świadomości ekologicznej w codziennym życiu;
– kształtowanie postaw obywatelskich;
– wzbudzanie kreatywności i aktywności ucznia;
– poszerzenie wiedzy ekologicznej poprzez wspólną prace w grupie, czynny udział w zajęciach i zyskanie doświadczenia;
– promowanie dobrych praktyk ekologicznych;
Wzbudzanie szacunku do środowiska naturalnego.
Działania:
- Co miesiąc realizujemy jeden scenariusz poświęcony działaniom ekologicznym.
- Na bieżąco będziemy publikujemy informacje o naszych działaniach w dzienniku przyrodniczym w mediach społecznościowych (na Facebooku: https://www.facebook.com/profile.php?id=100086848564021 ).
- Zachęcamy kolegów i koleżanki do włączania się w niektóre działania, np. zbieranie materiałów wtórnych, sezonowa wymiana odzieży, udział w Akcji „Regał Wędrującej Książki”, dokarmianie ptaków zimą, itp.
- Przygotujemy działanie konkursowe w formie filmiku na zakończenie projektu.
Grafnotki
Klasa IVb na lekcjach przyrody realizuje innowację „Grafnotki, czyli rysujemy notatki.” Innowacja ma na celu szerzenie idei sketchnotingu (myślenia wizualnego) w edukacji. Sketchnoting to połączenie obrazów, ikon i rysunków z klasycznym tekstem notatki. Jest to sposób na uniwersalną komunikację i prosty przekaz rozumiany przez większość.
Notatki graficzne mają zachęcać i motywować uczniów do samodzielnej, efektywnej nauki oraz poszukiwania odpowiednich dla siebie metod uczenia się.
Innowacja jest odpowiedzią na trudności uczniów w wyszukiwaniu z tekstu najważniejszych informacji.
MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY
Grupa 0d realizuje Międzynarodowy Projekt Edukacyjny MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY EDYCJA 2022/2023.
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa.
Cele szczegółowe:
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
f) propagowanie praw dziecka;
g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja placówki oświatowej;
m) rozwijanie współpracy między nauczycielami;
n) kształcenie na odległość.
„Z kulturą mi do twarzy”
Całoroczny projekt szkolny „Z kulturą mi do twarzy” adresowany jest do uczniów klas 1-8. Cele projektu:
- zapoznanie dzieci ze standardami dobrego wychowania oraz wskazanie jaki ma ono wpływ na codzienne życie i relacje rówieśnicze
- propagowanie właściwych wzorców zachowań
- Podniesienie kultury osobistej wśród uczniów
Projekt realizowany będzie na lekcjach wychowawczych. Na koniec roku spośród społeczności uczniowskiej zostanie wybrany Mistrz Dobrych Manier, który otrzyma stosowne odznaczenie.
„Piszę z Misiem Fredziem„
Klasa:IIa
Czas realizacji: październik 2022 – czerwiec 2023 z możliwością kontynuowania jej w następnym roku szkolnym
Innowacja ma na celu:
– rozwijanie umiejętności budowania prawidłowych zdań
– swobodne posługiwanie się językiem pisanym
– przygotowanie dziecka do późniejszego samodzielnego wypowiadania się w piśmie;
rozwijanie wiary we własne możliwości,
– wprowadzenie uczniów w świat literatury
– rozwijanie uzdolnień artystycznych uczniów (możliwość wykonania obrazka)
– doskonalenie techniki czytania (możliwość czytania dowolnych tekstów).
Miś Fredzio każdy weekend spędza z innym dzieckiem z klasy.
Uczeń zabiera wraz z Misiem „Pamiętnik Misia Fredzia”(skoroszyt), w którym opisuje
w co najmniej 5-7 zdaniach przygody maskotki w swoim domu.
POZNAJ POLSKĘ
Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadziło program „Poznaj Polskę”.
Celem przedsięwzięcia jest wsparcie nauczycieli oraz wzbogacenie
i uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego. Uczniowie w ramach wycieczek odkrywali bogactwo przyrodnicze, historyczne i kulturalne naszego kraju.
Z tego programu udało się zorganizować następujące wycieczki:
- Pomorze Wschodnie (Gdańsk, Malbork) – kl. III – V – wycieczka dwudniowa
- Bydgoszcz – kl. I-II – wycieczka jednodniowa
- Warszawa – kl. IV – VIII – wycieczka dwudniowa
- Kraków, Wadowice – kl. IV – VIII – wycieczka dwudniowa
Everyday English
– Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego w oddziale przedszkolnym.
Autor innowacji: Magdalena Smuszkiewicz
Koncepcja innowacji pedagogicznej z języka angielskiego polega na łączeniu codziennej nauki w przedszkolu wynikającej z podstawy programowej z nauką języka angielskiego. Jest ona przeznaczona dla dzieci 6 –letnich. Uwzględniając fakt, że dzieci w wieku przedszkolnym najchętniej uczą się o nich samych i o świecie wokół nich, tematy zajęć językowych dostosowane są do zainteresowań zgodnych z ich wiekiem.
Najistotniejszym jednak elementem tej innowacji jest codzienny kontakt przedszkolaków z językiem angielskim podczas nauki, zabawy, posiłków, czynności organizacyjno – porządkowych czy higienicznych, jak również uatrakcyjnienie codziennej nauki przy pomocy najnowocześniejszych osiągnięć technologii multimedialnych w edukacji, a także poznawanie języka angielskiego multisensorycznie = wielozmysłowo. Stymulatorem do podjęcia innowacji jest obserwacja rozwoju zainteresowań.
„ Realizacja projektu: „Projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego”

Z projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego nasza szkoła otrzymała trzy mBoty z zestawem czujników do samodzielnego złożenia. mBot jest łatwym w obsłudze robotem dla rozpoczynających przygodę z programowaniem. To doskonały zestaw do zyskania praktycznego doświadczenia w programowaniu graficznym, elektronice i robotyce.
W intuicyjnym programie mBlock opartym na Scratch, można nie tylko programować roboty, ale też tworzyć proste gry, animacje.
Uczestnicy koła informatycznego złożyli roboty i poznali funkcje demonstracyjne mBot-ów.
Niestety nie zdążyliśmy się nimi nacieszyć. Mamy nadzieję na szybki powrót w mury szkolne, gdzie będziemy rozwijać nasze programistyczne pasje.
Edukacja przez Szachy w Szkole
W roku szkolnym 2022/2023 w Szkole Podstawowej w Ostrowitem realizowany jest Ogólnopolski Projekt Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole”.
Celem projektu Polskiego Związku Szachowego jest zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów. Szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości; jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja.
Dzięki przystąpieniu do projektu oprócz ważnych kompetencji jakie uczniowie mogą rozwijać na zajęciach, szkoła otrzymała sprzęt szachowy w wymiarze: 15 kompletów bierek + 15 szachownic + szachownica demonstracyjną W naszej szkole projektem objęci są wszyscy uczniowie klas drugich, którzy poznawali podstawowe zasady i tajniki królewskiej gry uczestnicząc raz w tygodniu w zajęciach szachowych. W przyszłym roku szkolnym projekt będzie kontynuowany i rozszerzony o następne dwie klasy.
Nauczyciele prowadzący zajęcia Paweł Zywert i Marcin Wiatrowski posiadają certyfikat szkolenia Polskiego Związku Szachowego. „Edukacja przez Szachy w Szkole”.
„Klasa Ia i IIa – Realizacja projektu: „Zdrowo jem, więcej wiem” – II etap zimowy”
W zimowym etapie projektu– „Zdrowo jem, więcej wiem!” uczniowie klasy Ia i Ib pod opieką wychowawców podjęli kolejne bardzo ciekawe zadania mające na celu promowanie zdrowego stylu życia.
Dzieci wzięły udział w konkursie na najlepszy rysunek „Siłaczka”. W ramach dodatkowych działań zostały przeprowadzone zajęcia, których celem było przekonanie dzieci o konieczności dbania o swoje zdrowie. Na lekcję została zaproszona szkolna pielęgniarka. Uczniowie mieli okazję podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami. Tematyka kolejnego konkursu: „Strefa aktywności” stała się inspiracją do stworzenia „aktywnej gąsienicy” i umieszczenia na niej własnych pomysłów na zabawy i gry ruchowe. Na parawanach (na kolorowej gąsienicy) dzieci ze szkoły mogły dopisać inny ciekawy pomysł na aktywność ruchową. Wystawa szkolna zachęcała wszystkich do zabaw i gier ruchowych w szkole i na świeżym powietrzu. Dla rodziców wygospodarowano kącik promujący aktywny, zdrowy styl życia „Forum zdrowia dla rodziców. Jego celem było zachęcenie rodziców do zdrowego odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Mogli tu znaleźć pomysły na wspólne zabawy z dzieckiem. Ekspozycja zachęcała również do odwiedzania stron internetowych o tematyce zdrowotnej.
Do promocji działań włączali się aktywnie rodzice. Wzięli udział w konkursie na rodzinną aktywność ruchową. Dokumentowali za pomocą fotografii w wersji elektronicznej spacery rodzinne, wizyty w kręgielni, rodzinne mecze, gry i zabawy na świeżym powietrzu. Z dostępnych materiałów została stworzona prezentacja multimedialna pod hasłem: „Dobry przykład – fundament wychowania”.
POSTAW NA SŁOŃCE
O programie

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła aktywnie uczestniczy w projektach i konkursach organizowanych przez Fundację Bank Ochrony Środowiska, w szczególności promujących Odnawialne Źródła Energii.
Projekt „Postaw na słońce”ma na celu rozpowszechnienie wiedzy o mikroinstalacjach OZE, czyli urządzeniach, pozwalających wytwarzać energię elektryczną we własnym zakresie na swój własny użytek. Szczególny nacisk organizatorzy projektu kładą na fotowoltaikę, czyli technologie przetwarzania energii słonecznej na elektryczną.
Głównym założeniem projektu jest wyedukowanie w szkołach grup uczniów, którzy zdobędą rzetelną wiedzę w tym temacie i bedą dzielić się nią z innymi. W drugim etapie projektu uczniowie zorganizują konferencje lokalne, na których przekażą swoją wiedzę zgromadzonym gościom, przede wszystkim właścicielom domów jednorodzinnych.
Projekt ma charakter konkursowy. Mamy szczerą nadzieję, że konkurs przyczyni się do jak upowszechnienia w Polsce idei wytwarzania własnej energii. Tym samym wszyscy razem pomożemy środowisku, poprawimy stan własnego zdrowia, zbudujemy bezpieczeństwo energetyczne kraju, a w końcu wspomożemy własne portfele.
W ramach projektu działa w naszej szkole jedna grupa badawcza o nazwie „Pozytywnie naładowani” oraz dwie grupy filmowe: „Sol ARKA” i „Foto Team”. Przedmiotem konkursu filmowego jest stworzenie reportaży (trwających maksymalnie 2 minuty), przedstawiających mikroinstalacje OZE (fotowoltaika, mikroelektrownie wiatrowe, kolektory słoneczne, pompy ciepła, biomasa), znajdujące się w okolicach szkoły lub w każdym innym miejscu. W filmie można przedstawić urządzenia, prosumentów, firmy produkujące lub montujące mikroinstalacje. Reportaż może skupić się na jednej, wybranej instalacji, lub pokazać kilka przykładów z okolicy. Więcej informacji na stronie projektu https://postawnaslonce.pl/ oraz na naszym fanpagu na facebooku
https://www.facebook.com/Postaw-na-s%C5%82o%C5%84ce-Ostrowite-2439630366110791/?modal=admin_todo_tour
„Zdrowo jem, więcej wiem” 2018/2019
O programie
Uczniowie klas I a I b przystąpili do dziewiątej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, który odbywa się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy, Agaty Kornahauser-Dudy.
Misją projektu jest przywrócenie dzieci do świata zdrowia, sprawności i pogody ducha. Ma on charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia. Jest realizowany dzięki ścisłej współpracy nauczycieli, dzieci i rodziców. W projekcie dzieci w nieszablonowy sposób zdobywają wiedzę na temat zdrowego stylu życia, a w szczególności o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej.
„Rodzina to podstawa”
O programie
Celem głównym projektu jest poprawa dostępu do usług społecznych w terminie od 01 marca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. dla 440 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zamieszkujących na terenie gmin Czajków, Kraszewice, Chocz, Gizałki, Ostrowite, Grabów nad Prosną, Orchowo, Powidz i Kleczew w województwie wielkopolskim, poprzez: uruchomienie i prowadzenie świetlicy opiekuńczej dla 30 dzieci w gminie Ostrowite, objęcie działaniami edukacyjnymi (psychologiczne, pedagogiczne, prawne i logopedyczne) 135 rodziców, organizację pracy podwórkowej dla 140 dzieci i młodzieży, organizację rehabilitacji w miejscu zamieszkania dla 100 osób z niepełnosprawnościami, organizację działań edukacyjnych w postaci warsztatów wyjazdowych dla 15 rodziców i 20 dzieci (rodziny z pieczy zastępczej)
„Ścieżki Kopernika”
O programie
Efektywne uczenie się języka angielskiego kluczem do lepszej komunikacji. Wielowymiarowy kurs języka angielskiego dla uczniów szkół gimnazjalnych jako forma realizacji III misji Uczelni.
Projekt jest realizowany przy współpracy partnerskiej UAM z Gminą Ostrowite w powiecie słupeckim.
Tradycyjny sad
O programie

„TRADYCYJNY SAD” to projekt edukacyjny skierowany do wszystkich szkół zainteresowanych problematyką restytucji i promocji starych odmian drzew owocowych realizowany w formie międzyszkolnej rywalizacji zespołowej.
Konkurs wpisuje się w zadania określone w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej pn. „Szkoła z witaminą” przewidzianym do wprowadzenia w roku szkolnym 2017/2018 w polskich szkołach.
Projekt „Tradycyjny Sad” organizowany jest przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z myślą o zachowaniu różnorodności biologicznej Polski i zdrowiu społeczeństwa. Polega na poznaniu sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie mini sadu składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych swobodnie na ogólnodostępnym terenie. Może zostać założony przy szkole, kościele, plebanii lub na działce należącej do gminy. Kładziemy nacisk na prowadzenie sadu w sposób naturalny tj. z doborem odpornych odmian dostosowanych do polskich warunków oraz zastosowaniem takiego sposobu ochrony roślin, który nie szkodzi środowisku.
Dążymy do tego, aby nie zaginęła tradycja starych drzew owocowych, które przez stulecia były podstawą funkcjonowania społeczności polskiej i żeby zwiększyć pulę genetyczną drzew owocowych. Stare drzewa rosną powoli, ale owocują przez lata. Jeszcze dziś możemy znaleźć 100–letnie jabłonki w dobrym stanie. I stąd w naszym projekcie wciąż przewija się słowo „tradycja”. Tradycja to działanie czasu, inna perspektywa patrzenia na drzewa w środowisku przyrodniczym.
W ostatnich pięćdziesięciu latach wyginęło ponad 80% stanu drzew starych odmian. Wyginęły, bo nastała moda na sady produkcyjne = towarowe = przemysłowe. Więcej, szybciej, lepiej! Natura nie lubi drogi na skróty i niechybnie wystawia rachunek. Im mniejsza pula odmian drzew tym łatwiej radzą sobie z nimi szkodniki. Tym więcej trzeba użyć środków chemicznych, aby uzyskać wysokie plony.
Proces uprzemysłowienia naszego codziennego życia sięgnął tak daleko, że dotyczy także uprawy owoców, powszechnie uważanych za źródło i symbol zdrowia. Jednak owoce z sadów poddanych wielokrotnym zabiegom chemicznym nie posiadają takich walorów prozdrowotnych jak owoce uprawiane naturalną metodą, w tradycyjnym sadzie przyzagrodowym. Tak więc tylko pozornie tematem konkursu jest powrót do przeszłości. Powrót do tradycji może być właśnie furtką do zdrowia młodego pokolenia w przyszłości.
Projekt „Tradycyjny Sad” to niezwykła szansa dla uczniów i nauczycieli na uczestniczenie w nowoczesnym przedsięwzięciu wychodzącym poza ramy nauczania programowego i pozwalającym na zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności. Zaczyna się w szkole od zebrania grupki uczniów pod opieką nauczyciela. Nie kończy się jednak wraz z przesłaniem raportu. Efekty jego realizacji, nie tylko w postaci mini sadu, będą sięgały dużo dalej – poza czas i środowisko szkolne, gdzie miały początek.
W projekcie jest wiele różnorodnych zadań do wykonania, których realizacja zapewni satysfakcję i poczucie tworzenia trwałych wartości. Efekty przetrwają lata i staną się wizytówką obecności w szkole osób zaangażowanych społecznie, bardziej trwałą niż oceny na szkolnych świadectwach. Udział w projekcie pozwoli przeżyć wspaniałą przygodę tworzenia przedsięwzięcia od zera – począwszy od zdobycia wiedzy poprzez zastosowanie jej w praktyce.
„Żeby nigdy…”
O programie
Program profilaktyczny „Żeby nigdy…” finansowany ze środków Urządu Marszałkowskiego w Poznaniu. Organizatorem projektu jest Stowarzyszenie Młode Ostrowite. Podczas realziacji projektu młodzież z oddziałów gimnazjalnych i szkoły podstawowej uczestniczyli w różnych warsztatach: scojoterapeutycznych, gliniaskich, z robotyki czy artystycznych. POza zajęciami warsztatowymi odbyły się liczne wyjazdu. Uczestnicy wyjechali na Termy do Uniejowa, gdzie mogli zrelaksować się w nowoczesnym obiekcie kompleksu basenów. Następnie wzięli udział w spływie kajakowych w okolicach Piły. W programie był równeż wyjazd na Termy Maltańske do Poznania. Ostatnim wyjazdem był również kierunek poznański. Młodzież udała się na wystawę „Frida Kahlo i Diego Rivera – Polski kontekst”, który jest pierwszą i jedyną w Polsce wystawą Kahlo i Rivery, wzbogaconą o mało znany polski wątek w życiu artystów. Po wyzycie w Zamku Poznańskim uczestniczyli jeszcze w spektaklu pt. „Mosdorf. Rekonstrukcja”, który miał miejsce w Teatrze Nowym.








