Projekty

„Klasa Ia i IIa - Realizacja projektu: „Zdrowo jem, więcej wiem” - II etap zimowy”

W zimowym etapie projektu– „Zdrowo jem, więcej wiem!” uczniowie klasy Ia i Ib pod opieką wychowawców podjęli kolejne bardzo ciekawe zadania mające na celu promowanie zdrowego stylu życia.
Dzieci wzięły udział w konkursie na najlepszy rysunek „Siłaczka”. W ramach dodatkowych działań zostały przeprowadzone zajęcia, których celem było przekonanie dzieci o konieczności dbania o swoje zdrowie. Na lekcję została zaproszona szkolna pielęgniarka. Uczniowie mieli okazję podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami. Tematyka kolejnego konkursu: „Strefa aktywności” stała się inspiracją do stworzenia „aktywnej gąsienicy” i umieszczenia na niej własnych pomysłów na zabawy i gry ruchowe. Na parawanach (na kolorowej gąsienicy) dzieci ze szkoły mogły dopisać inny ciekawy pomysł na aktywność ruchową. Wystawa szkolna zachęcała wszystkich do zabaw i gier ruchowych w szkole i na świeżym powietrzu. Dla rodziców wygospodarowano kącik promujący aktywny, zdrowy styl życia „Forum zdrowia dla rodziców. Jego celem było zachęcenie rodziców do zdrowego odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Mogli tu znaleźć pomysły na wspólne zabawy z dzieckiem. Ekspozycja zachęcała również do odwiedzania stron internetowych o tematyce zdrowotnej.
Do promocji działań włączali się aktywnie rodzice. Wzięli udział w konkursie na rodzinną aktywność ruchową. Dokumentowali za pomocą fotografii w wersji elektronicznej spacery rodzinne, wizyty w kręgielni, rodzinne mecze, gry i zabawy na świeżym powietrzu. Z dostępnych materiałów została stworzona prezentacja multimedialna pod hasłem: „Dobry przykład – fundament wychowania”.

POSTAW NA SŁOŃCE

O programie

W bieżacym roku szkolnym nasza szkoła aktywnie uczestniczy w projektach i konkursach organizowanych przez Fundację Bank Ochrony Środowiska, w szczególności promujących Odnawialne Źródła Energii.
Projekt "Postaw na słońce"ma na celu rozpowszechnienie wiedzy o mikroinstalacjach OZE, czyli urządzeniach, pozwalających wytwarzać energię elektryczną we własnym zakresie na swój własny użytek. Szczególny nacisk organizatorzy projektu kładą na fotowoltaikę, czyli technologie przetwarzania energii słonecznej na elektryczną.
Głównym założeniem projektu jest wyedukowanie w szkołach grup uczniów, którzy zdobędą rzetelną wiedzę w tym temacie i bedą dzielić się nią z innymi. W drugim etapie projektu uczniowie zorganizują konferencje lokalne, na których przekażą swoją wiedzę zgromadzonym gościom, przede wszystkim właścicielom domów jednorodzinnych.
Projekt ma charakter konkursowy. Mamy szczerą nadzieję, że konkurs przyczyni się do jak upowszechnienia w Polsce idei wytwarzania własnej energii. Tym samym wszyscy razem pomożemy środowisku, poprawimy stan własnego zdrowia, zbudujemy bezpieczeństwo energetyczne kraju, a w końcu wspomożemy własne portfele.
W ramach projektu działa w naszej szkole jedna grupa badawcza o nazwie "Pozytywnie naładowani" oraz dwie grupy filmowe: "Sol ARKA" i "Foto Team". Przedmiotem konkursu filmowego jest stworzenie reportaży (trwających maksymalnie 2 minuty), przedstawiających mikroinstalacje OZE (fotowoltaika, mikroelektrownie wiatrowe, kolkektory słoneczne, pompy ciepła, biomasa), znajdujące się w okolicach szkoły lub w każdym innym miescu. W filmie można przedstawić urządzenia, prosumentów, firmy produkujące lub montujące mikroinstalacje. Reportaż może skupić się na jednej, wybranej instalacji, lub pokazać kilka przykładów z okolicy. Więcej informacji na stronie projektu http://postawnaslonce.pl/ oraz na naszym fanpagu na facebooku
https://www.facebook.com/Postaw-na-s%C5%82o%C5%84ce-Ostrowite-2439630366110791/?modal=admin_todo_tour

„Zdrowo jem, więcej wiem” 2018/2019

O programie

Uczniowie klas I a I b przystąpili do dziewiątej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, który odbywa się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy, Agaty Kornahauser-Dudy.
Misją projektu jest przywrócenie dzieci do świata zdrowia, sprawności i pogody ducha. Ma on charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia. Jest realizowany dzięki ścisłej współpracy nauczycieli, dzieci i rodziców. W projekcie dzieci w nieszablonowy sposób zdobywają wiedzę na temat zdrowego stylu życia, a w szczególności o zdrowym odżywianiu i aktywności fizycznej.

"Rodzina to podstawa"

O programie

Celem głównym projektu jest poprawa dostępu do usług społecznych w terminie od 01 marca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. dla 440 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zamieszkujących na terenie gmin Czajków, Kraszewice, Chocz, Gizałki, Ostrowite, Grabów nad Prosną, Orchowo, Powidz i Kleczew w województwie wielkopolskim, poprzez:

  • uruchomienie i prowadzenie świetlicy opiekuńczej dla 30 dzieci w gminie Ostrowite,
  • objęcie działaniami edukacyjnymi (psychologiczne, pedagogiczne, prawne i logopedyczne) 135 rodziców,
  • organizację pracy podwórkowej dla 140 dzieci i młodzieży,
  • organizację rehabilitacji w miejscu zamieszkania dla 100 osób z niepełnosprawnościami,
  • organizację działań edukacyjnych w postaci warsztatów wyjazdowych dla 15 rodziców i 20 dzieci (rodziny z pieczy zastępczej)

    "Ścieżki Kopernika"

    O programie

    Efektywne uczenie się języka angielskiego kluczem do lepszej komunikacji. Wielowymiarowy kurs języka angielskiego dla uczniów szkół gimnazjalnych jako forma realizacji III misji Uczelni.
    Projekt jest realizowany przy współpracy partnerskiej UAM z Gminą Ostrowite w powiecie słupeckim.

    Tradycyjny sad

    O programie

    "TRADYCYJNY SAD" to projekt edukacyjny skierowany do wszystkich szkół zainteresowanych problematyką restytucji i promocji starych odmian drzew owocowych realizowany w formie międzyszkolnej rywalizacji zespołowej.
    Konkurs wpisuje się w zadania określone w projekcie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej pn. „Szkoła z witaminą” przewidzianym do wprowadzenia w roku szkolnym 2017/2018 w polskich szkołach.
    Projekt "Tradycyjny Sad" organizowany jest przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z myślą o zachowaniu różnorodności biologicznej Polski i zdrowiu społeczeństwa. Polega na poznaniu sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie mini sadu składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych swobodnie na ogólnodostępnym terenie. Może zostać założony przy szkole, kościele, plebanii lub na działce należącej do gminy. Kładziemy nacisk na prowadzenie sadu w sposób naturalny tj. z doborem odpornych odmian dostosowanych do polskich warunków oraz zastosowaniem takiego sposobu ochrony roślin, który nie szkodzi środowisku.
    Dążymy do tego, aby nie zaginęła tradycja starych drzew owocowych, które przez stulecia były podstawą funkcjonowania społeczności polskiej i żeby zwiększyć pulę genetyczną drzew owocowych. Stare drzewa rosną powoli, ale owocują przez lata. Jeszcze dziś możemy znaleźć 100–letnie jabłonki w dobrym stanie. I stąd w naszym projekcie wciąż przewija się słowo „tradycja”. Tradycja to działanie czasu, inna perspektywa patrzenia na drzewa w środowisku przyrodniczym.
    W ostatnich pięćdziesięciu latach wyginęło ponad 80% stanu drzew starych odmian. Wyginęły, bo nastała moda na sady produkcyjne = towarowe = przemysłowe. Więcej, szybciej, lepiej! Natura nie lubi drogi na skróty i niechybnie wystawia rachunek. Im mniejsza pula odmian drzew tym łatwiej radzą sobie z nimi szkodniki. Tym więcej trzeba użyć środków chemicznych, aby uzyskać wysokie plony.
    Proces uprzemysłowienia naszego codziennego życia sięgnął tak daleko, że dotyczy także uprawy owoców, powszechnie uważanych za źródło i symbol zdrowia. Jednak owoce z sadów poddanych wielokrotnym zabiegom chemicznym nie posiadają takich walorów prozdrowotnych jak owoce uprawiane naturalną metodą, w tradycyjnym sadzie przyzagrodowym. Tak więc tylko pozornie tematem konkursu jest powrót do przeszłości. Powrót do tradycji może być właśnie furtką do zdrowia młodego pokolenia w przyszłości.
    Projekt "Tradycyjny Sad" to niezwykła szansa dla uczniów i nauczycieli na uczestniczenie w nowoczesnym przedsięwzięciu wychodzącym poza ramy nauczania programowego i pozwalającym na zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności. Zaczyna się w szkole od zebrania grupki uczniów pod opieką nauczyciela. Nie kończy się jednak wraz z przesłaniem raportu. Efekty jego realizacji, nie tylko w postaci mini sadu, będą sięgały dużo dalej - poza czas i środowisko szkolne, gdzie miały początek.
    W projekcie jest wiele różnorodnych zadań do wykonania, których realizacja zapewni satysfakcję i poczucie tworzenia trwałych wartości. Efekty przetrwają lata i staną się wizytówką obecności w szkole osób zaangażowanych społecznie, bardziej trwałą niż oceny na szkolnych świadectwach. Udział w projekcie pozwoli przeżyć wspaniałą przygodę tworzenia przedsięwzięcia od zera - począwszy od zdobycia wiedzy poprzez zastosowanie jej w praktyce.

    "Żeby nigdy..."

    O programie

    Program profilaktyczny "Żeby nigdy..." finansowany ze środków Urządu Marszałkowskiego w Poznaniu. Organizatorem projektu jest Stowarzyszenie Młode Ostrowite. Podczas realziacji projektu młodzież z oddziałów gimnazjalnych i szkoły podstawowej uczestniczyli w różnych warsztatach: scojoterapeutycznych, gliniaskich, z robotyki czy artystycznych. POza zajęciami warsztatowymi odbyły się liczne wyjazdu. Uczestnicy wyjechali na Termy do Uniejowa, gdzie mogli zrelaksować się w nowoczesnym obiekcie kompleksu basenów. Następnie wzięli udział w spływie kajakowych w okolicach Piły. W programie był równeż wyjazd na Termy Maltańske do Poznania. Ostatnim wyjazdem był również kierunek poznański. Młodzież udała się na wystawę "Frida Kahlo i Diego Rivera - Polski kontekst", który jest pierwszą i jedyną w Polsce wystawą Kahlo i Rivery, wzbogaconą o mało znany polski wątek w życiu artystów. Po wyzycie w Zamku Poznańskim uczestniczyli jeszcze w spektaklu pt. "Mosdorf. Rekonstrukcja", który miał miejsce w Teatrze Nowym.

  • Ataraksja